In twee dagen naar Vilnius - Reisverslag uit Poznań, Polen van Suzanne Jakobsen - WaarBenJij.nu In twee dagen naar Vilnius - Reisverslag uit Poznań, Polen van Suzanne Jakobsen - WaarBenJij.nu

In twee dagen naar Vilnius

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

28 Mei 2016 | Polen, Poznań

Zaterdagochtend om 05.00 uur vertrokken wij vanuit Middelburg, met de auto volgetankt en volgeladen, richting Poznan. De dagen hiervoor hebben we goed nagedacht over wat we allemaal mee moesten nemen. Best lastig als je in hotels, guesthouses en in hutjes op de hei verblijft. Niet teveel camping/picknick-spullen maar een gas-bbq, waslijntje en wat servies leek ons toch wel handig!

Al snel waren we in Duitsland, aangezien ik (Suzanne) de eerste uurtjes nog heerlijk door heb geslapen. Na een aantal stops arriveerden we in Polen. Polen; slechte wegen, grauwe gebieden, flatgebouwen.. Dus niet! Hele goed wegen, mooi parkeerplaatsen naast de snelwegen met schone wc's en uitgebreide tankstations en heel veel groen. Uitgestrekte grasvelden met hier en daar een huisje, een schuur en een koe. Het leek net alsof we door Frankrijk reden, maar nu was het landschap erg vlak. We misten alleen de bergtoppen aan de horizon. (Later hadden we allebei een aantal muggenbulten, net zoals op de camping in Zuid Frankrijk :) )

Onze eerste nacht verbleven we in Hotel/Restaurant Figa, net buiten Poznan. Daar kwamen we rond 17.00 uur aan, de kilometerteller stond op 1100 kilometer en de temperatuur buiten was ondertussen gestegen naar 30 graden. We hebben er heerlijk gedineerd, geslapen en vervolgens ook ontbeten. Nieuw, chique, comfortabel en heel goedkoop! Weer fris en fruitig stapten we zondag 29 mei in de auto richting Vilnius. Dit was nog maar 750 kilometer.

Onze navigatie stuurde ons door Warschau naar het noorden, richting de grens van Polen en Litouwen. Toen stopten de snelwegen én er waren veel wegwerkzaamheden. 50 kilometer lang mochten we maar 50 tot 70 kilometer per uur rijden en de rest van de rit maar 90. Een tegenvaller maar de route maakte veel goed. Kort samengevat bevatte deze route:

Groen, groen en nog eens groen (quote Ferry: "Dat is natuur Suus!", maar ik bedoel meer dat we geen bloemvelden ofzo hebben gezien) 20 laag vliegende ooievaren en hun nesten op de elektriciteitspalen, mannetjes onder parasols die aardbeien verkochten, houten huisjes, loslopende koeien (omheiningen zijn te duur), dronken mannen die langs de kant van de weg liepen, opstijgende herten (niet letterlijk gezien maar ze stonden op de let-op-bodjes (foto niet zo scherp)), gele huisjes, oranje huisjes, groene huisjes, roze huisjes, onbewaakte één-spoorwegovergang voor de locomotief, fel rode daken, blauwe daken, groene daken, zo goedkoop mogelijk tanken en last but not least: plots in de bossen een non op haar fiets. Leuk extra weetje: ik (Suzanne) mocht voor de muziek zorgen en de foto's maken!

Om 19.00 Litouwse tijd (1 uur later dan in Nederland) waren we eindelijk.. 09.00 vertrokken uit Poznan.. in Vilnius! Ook het hotel daar bevalt ons goed en we zijn deze bijzondere veelzijdige stad aan het verkennen. Hierover later meer in de volgende blog. Dinsdag tot en met donderdag zitten we in een hutje op de hei bij Usma (Letland), waarschijnlijk met zonder internet.

Liefs Ferry & Suus

• 01 Juni 2016 - 00:51

Inge:

Leuk jongens!! Alles goed so far!! Zorg goed voor elkaar!! Tot de volgende blog :) x